Artikelen |
Zorgverzekeraars en zorgkantoren moeten op tijd signaleren of een zorgaanbieder in de problemen komt, en mogelijk niet meer in staat is om zorg te leveren. Een verzekeraar moet tenslotte waarborgen dat alle mensen toch de zorg blijven krijgen die ze nodig hebben. De NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) constateerde dat alle verzekeraars een systeem hebben om de signalen op te vangen: de systemen zijn alleen niet altijd volledig.
Verzekeraars kijken vaak alleen naar harde feiten. Denk aan snelle wisselingen binnen het bestuur, of informatie over de financiële positie. Veranderingen binnen het gedrag en de cultuur bij een zorgaanbieder worden echter niet of onvoldoende meegenomen. Een daling van het vertrouwen in het bestuur is hier een voorbeeld van.
In een artikel van Zorgkrant.nl worden verschillende aanbevelingen gedaan door redacteurs met een achtergrond binnen de Nederlandse zorg. Zo moeten verzekeraars met zorgaanbieders in gesprek gaan, en moeten de signalen goed beoordeeld worden. De uitkomst kan niet afhankelijk zijn van slechts één persoon bij het zorgkantoor. Bij het vermoeden dat er problemen zijn, moet de raad van toezicht van een zorgaanbieder eerder worden kunnen aangesproken. “Verzekeraars moeten […] de grenzen van hun mogelijkheden opzoeken om vroegtijdig problemen op te lossen”, wordt geconcludeerd in het artikel.
Auteur: Karel de Vries, Zuster Jansen
“De geleverde zorg door Zuster Jansen was uitstekend, een absolute aanrader”
Mevrouw Cornelise, Hilvarenbeek
|